KLachtenregeling

Artikel 1 begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
• klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de
onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van
een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie,
niet zijnde en klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
• klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
• klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;
Artikel 2 toepassingsbereik
1.Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen
Advocatenkantoor Bhulai en de cliënt.
2. mr. S. Bhulai draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een
constructieve wijze af te handelen;
b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
c. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en
klachtanalyse.
Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening
1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan
van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en
dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2. Advocatenkantoor Bhulai heeft in de overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke
onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden
voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging
kenbaar gemaakt.
3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn
opgelost worden voorgelegd aan De geschillen commissie Advocatuur.
Artikel 5 interne klachtprocedure
1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr.
mr. ing. A. Ramsaroep van Ramsaroep Advocatuur, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.

2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht
en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de
klacht.
3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na
tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet
met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding
van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte
van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en
degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling
geheimhouding in acht.
2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
Artikel 7 verantwoordelijkheden
1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact
en een mogelijke oplossing.
3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
Artikel 8 klachtregistratie
1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet
aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter verbetering van procedures.
4. Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor besproken en
ter besluitvorming voorgelegd


Brochure Klachten Advocatenkantoor Bhulai
Ontevreden over mijn dienstverlening? Mijn kantoor zal er alles aan doen om u zo goed mogelijk van 

dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over een bepaald aspect van mijn dienstverlening. 

Deze brochure geeft uitleg wat u dan kunt doen.
Mijn interne klachtenregeling
Wanneer u ontevreden bent over de kwaliteit van mijn dienstverlening of over de declaratie verzoek 

ik u uw bezwaren eerst voor te leggen aan mij.
Ik zal in overleg met u zo snel mogelijk een oplossing voor het gerezen probleem proberen 

te vinden. Deze oplossing zal ik altijd schriftelijk aan u bevestigen.

Mocht ons overleg onverhoopt in uw ogen niet tot een bevredigend resultaat leiden dan 

kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur. Dat kan pas nadat u uw bezwaren 

eerst aan mijn kantoor heeft voorgelegd. Deze weg staat ook voor u open wanneer mijn kantoor 

niet binnen vier weken na het indienen van uw bezwaren schriftelijk op uw klacht heeft gereageerd.
Geschillencommissie Advocatuur
Mijn kantoor is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. Deze geschillencommissie 

bestaat sinds 1juni 1999 en ressorteert onder Stichting Geschillencommissies voor 

consumentenzaken (SGC) en die voorberoep  en bedrijf (SGB) te ’s-Gravenhage.
U kunt de klacht tot uiterlijk 12 maanden na de datum van de schriftelijke reactie van mijn kantoor 

indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.
De Geschillencommissie Advocatuur doet uitspraak in de vorm van een arbitraal vonnis

ten behoeve van zakelijke cliënten of in de vorm van een bindend advies in het geval het 

geschil door een particuliere cliënt wordt aangebracht. 

De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd om te oordelen over klachten betreffende 

de kwaliteit van de dienstverlening van de advocaat en de hoogte van de declaratie. 

Het kan ook zijn dat u vindt dat u recht heeft op schadevergoeding. De Geschillencommissie 

Advocatuur is ook bevoegd om te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van 

maximaal 10.000 euro. 

Hogere schadeclaims kunt u alleen voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur wanneer 

u de hoogte van de claim uitdrukkelijk beperkt tot maximaal 10.000 euro, 

waarbij u schriftelijk afstand doet van het meerdere.

Mijn kantoor zelf kan onbetaalde declaraties ter incasso voorleggen aan de 

Geschillencommissie Advocatuur.
De Geschillencommissie1 behandelt de zaak
volgens het Reglement Geschillencommissie Advocatuur dat geldt op het moment van 

het indienen van de klacht bij de Geschillencommissie. Tegen de uitspraak van de 

Geschillencommissie Advocatuur is geen hoger beroep mogelijk.
Adressen
Secretaris Geschillencommissie Advocatuur
Bordewijklaan 46 (2e etage)
2591 XR Den Haag
tel. 070 - 310 53 10
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Het wettelijk geregelde toezicht en tuchtrecht waarborgt een correct beroepsmatig handelen van advocaten.
De aard van de procedure bij Geschillencommissie Advocatuur is een andere: deze is bedoeld voor het
beslechten van meningsverschillen over de kwaliteit van de dienstverlening en/of financiële aspecten daarvan